Koncepcja pracy przedszkola

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA„Pod Topolą” w Kwilczu.

zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 17.IX.2012  Uchwałą Nr 2/2012/13.

 

Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawa o Systemie Oświaty, Statucie Przedszkola „Pod Topolą” w Kwilczu.

 

 I. Wizja placówki

Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku. 

Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata. 

Gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość.

 

 II. Misja  placówki

Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.

Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier.

Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem. Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.  Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.

 

Dziecko w naszym przedszkolu:

• czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,

• jest akceptowane takie, jakie jest,

• ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,

• jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje   nowe wyzwania,

• uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie, 

• uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,

• poznaje swoje prawa i obowiązki,

• osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z

powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

 

 Rodzice w naszym przedszkolu:

• otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,

• współpracują z nauczycielami,

• otrzymują pomoc specjalistów (logopeda, terapeuta)

• wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola, 

• aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,

• są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

 

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

• są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,

• wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,

• współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,

• pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,

• aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,

• stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,

• doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy

 

 III. Cele i zadania 

1.  Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola 

• Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.

• Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.

• Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

2. Procesy zachodzące w przedszkolu

• W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca

nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.

• Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.

• W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.

3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym

• Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.

• W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.

• Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.

• Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.

4. Zarządzanie przedszkolem

• Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów

zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.

• Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.

• Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi. 

 

IV. Kierunki realizacji koncepcji pracy 

• Promocja zdrowia i ekologia

• Rozwijanie uzdolnień

• Edukacja przez sztukę

• Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji 

 

V. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu

• poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,

• wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,

• wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,

• zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,

• zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,

• zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,

• upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,

• prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,

• wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,

• stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.

 

 VI. SYLWETKA ABSOLWENTA

 

 Absolwent Przedszkola:

-   jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,

-   ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,

-   potrafi współdziałać w zespole,

-   jest zainteresowany nauką i literaturą,

-   jest samodzielny,

-   jest aktywny w podejmowaniu działań,

-   lubi działania twórcze,

-   jest wrażliwy estetycznie,

-   akceptuje zdrowy styl życia,

-   ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,

-   cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,

-   czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

 VII. Elementy składowe koncepcji 

 

Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie,  doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.

Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:

• Programie adaptacyjnym

• Programie wychowawczym

• Programie profilaktyki

• Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem

Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.