KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA„Pod Topolą” w Kwilczu.
zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 17.IX.2012 Uchwałą Nr 2/2012/13.
Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawa o Systemie Oświaty, Statucie Przedszkola „Pod Topolą” w Kwilczu.
I. Wizja placówki
Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku.
Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.
Gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość.
II. Misja placówki
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.
Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier.
Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem. Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Dziecko w naszym przedszkolu:
• czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
• jest akceptowane takie, jakie jest,
• ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
• jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
• uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
• uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
• poznaje swoje prawa i obowiązki,
• osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z
powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
• otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
• współpracują z nauczycielami,
• otrzymują pomoc specjalistów (logopeda, terapeuta)
• wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
• aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
• są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
• są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
• wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
• współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
• pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
• aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
• stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
• doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy
III. Cele i zadania
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
• Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
• Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
• Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu
• W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca
nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
• Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
• W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
• Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
• W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
• Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
• Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem
• Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów
zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
• Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
• Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
IV. Kierunki realizacji koncepcji pracy
• Promocja zdrowia i ekologia
• Rozwijanie uzdolnień
• Edukacja przez sztukę
• Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
V. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
• poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
• wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
• wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
• zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
• zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
• zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
• upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
• prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
• wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
• stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
VI. SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
VII. Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
• Programie adaptacyjnym
• Programie wychowawczym
• Programie profilaktyki
• Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.